Scouting de Verbinding is een aanwezige en actieve vereniging in het dorp. Zo wordt de jaarlijkse survival tijdens de feestweek geheel georganiseerd door de Scouting. Tijdens deze survival strijden 18 teams van 10 personen uit het dorp om de eerste plek. De onderdelen bestaan onder andere uit zelf gebouwde touwbruggen, pionierwerken en vlotten. De survival is een grote publiekstrekker, waarbij de Scouting haar organisatietalent en creativiteit toont.

Naast de survival probeert de Scouting zich in te zetten voor lokale initiatieven. Zo speelden meerdere Scouts in 2016 mee met het grote openluchttheater van de lokale theatergroep.

Op landelijk niveau wordt Scouting ook ingezet voor dodenherdenking, waarbij ook Lemelerveldse Scouts op de Dam in Amsterdam hebben gestaan.