Het dragen van een Scoutfit (vroeger uniform) dient meerdere doelen. Van vroeger uit is de gedachte  dat iedereen gelijkwaardig is, ongeacht rang of stand, religie of huidskleur. Het uniform neemt eventuele door kleding zichtbare verschillen weg. Voor ons als vereniging is het met name belangrijk dat je als groep herkenbaar bent en dat je kleding draagt die tegen een stootje kan.

In 2009 heeft Scouting Nederland de nieuwe Scoutfit geïntroduceerd. Onze vereniging heeft in 2018 besloten de t-shirts die wij tot nu toe als uniform hebben gedragen te verwisselen voor de nieuwe scoutfit blouse. Hieronder laten wij zien waar welke badge / naambandje op de blouse mag komen.

De Scoutfit bestaat uit:

• De oranje/blauwe groepsdas (deze krijg je van de vereniging)
  • Blouse passend bij de speltak. (zelf aanschaffen)
  • Blauw Scouting vest mag is geen must (zelf aanschaffen)

Op de blouse komen meerdere emblemen

• Installatieteken zit links op de borst: Dit teken krijg je bij het afleggen van de Scoutingwet en blijft altijd zitten
  • Speltakteken zit rechts op de borst: dit teken wisselt als je naar een andere speltak (leeftijdsgroep) gaat
  • Naambandje vereniging: rechter bovenarm
  • Insignes : linker bovenarm
    Insignes zijn het bewijs van opgedane kennis en worden door het jaar heen verdiend